Santiago de Compostella

De Camino Portugues, van Padron naar Santiago

De dertiende en laatste wandeldag

Van Padron naar Santiago

Eigenlijk lopen we deze dag 18 km en overnachten we in O Milladoiro. Om vervolgens de dag erna 6 km door de voorsteden van Santiago te wandelen. Ik was veel liever doorgelopen. Die 24 km konden we makkelijk aan. Ik weet ook niets te schrijven over die dag, dus ga ik meteen door naar Santiago.

De aankomst in Santiago de Compostella

We komen aan op het grote plein, de Plaza de Obradorio. Het is echt heel groot. Uit alle windstreken komen de pelgrims aangelopen. Het is vandaag één oktober, het weer is perfect en het aantal mensen op het plein ook. Het is gezellig maar niet te vol. De kathedraal van Santiago de Compostella is indrukwekkend mooi. We zien haar alleen aan de buitenkant in verband met een restauratie. We missen zodoende ook het grootste wierookvat ter wereld: de Botafumeiro. Mooie reden om ooit nog een keer terug te komen.

De mis

De mis wonen we bij in de 800 jaar oude kerk van Franciscus van Assisi. De kerk is afgeladen vol. Ik begrijp niet veel van de Latijnse dienst maar ben toch diep ontroerd door de samenkomst van al deze mensen vanuit de hele wereld. Veel jongeren ook, bij sommigen stromen net als bij mij, de tranen over de wangen. Het woord verbinding moet hier sinds eeuwen geleden zijn uitgevonden, zijn gevoeld en zijn beleefd.

De huiskamer van de Lage Landen

In de huiskamer van de Lage Landen zetten we de laatste stempels en drinken we koffie. De gastvrije ontvangst van de vrijwilligers daar en de verhalen van en Nederlanders die de tocht hebben gefietst zijn de moeite waard. We schrijven ons bij in het register. De volgende registratie is op het pelgrimsbureau waar je met je pelgrimspaspoort de Compostella kunt aanvragen, de felbegeerde oorkonde.

De Compostella

We krijgen de Compostella een dag later plechtig uitgereikt door Jaap, met Henk als assistent. De meeste namen zijn verkeerd geschreven, die van mij is Nicolaidem de Boer geworden. Het past bij deze reis waar alles anders is dan in het normale leven. We kopen souvenirs, bezoeken een tapasbar en dan ga ik alleen op pad in Santiago. Mijn overwinning op mezelf vieren. Ik merk dat ik een bezienswaardigheid ben met mijn lengte van 1.78 meter en het lange lichte haar. Grappig. Ik verdwaal in de stad en geniet met volle teugen. Ik vraag de weg en kom uit bij het hotel. Alles lukt en alles is fijn. Die avond vieren we ons laatste diner samen in Casa Manolo, voor het laatst echt pelgrimseten. We lopen langs de Kathedraal bij nacht, ze is prachtig verlicht. Nog even door het park en dan naar het hotel waar vannacht om vier uur de taxi’s ons komen halen en naar de luchthaven voor de thuisreis leiden.

Tot zover mijn laatste verslag van de Camino Portugues. Een pelgrimstocht waarin ik als mantelzorger ziektes, angsten en mijn burn-out overwon.

Vanaf hier
zal ik terugkeren
naar het gewone
leven van alle dag
niet gewoon meer
na al wat ik ervaren heb
en als rijkdom
opgeslagen in de weg
die ik zelf ben.
Ricky Rieter

Eerder verschenen dagverslagen van de Camino Portugues:
Dag 1: van Porto naar Vila do Condo
Dag 2: van Vila do Condo naar Sao Felix
Dag 3: van Sao Felix naar Barcelos
Dag 4: van Barcelos naar Facha
Dag 5: van Facha naar Ponte Lima
Dag 6: van Ponte Lima naar Rubias
Dag 7: van Rubias naar Tui
Dag 8: van Tui naar O Porrino
Dag 9: van O Porinno naar Redondela
Dag 10: van Redondela naar Pontevreda
Dag 11: van Pontvreda naar Caldas de Reis
Dag 12: van Caldas de Reis naar Padron

In “De vliegende kreeft” lees je meer over de Camino en mijn zoektocht naar hoop, herstel en gezondheid en hoe ik als mantelzorger stress en een burn-out overwon. Lees verder…

1. Willemijn

Lieve pelgrim, de namen op je Compostela zijn niet fout geschreven, maar het Latijnse origineel van je naam, verbogen in accusatief!

2. Anja

Ik vertrek 24 mei van porto naar Santiago

3. Bert Gorter

Mooi verslag…smaakt naar meer. Buen Camino.